vrijdag 7 februari 2014

Spyker moet 24.500 euro aan interim manager betalen

Spyker moet voormalig juridisch interim manager Joest Straat 24.500 euro aan achterstallige facturen uitbetalen. Dat heeft de rechtbank in Amsterdam vrijdag bepaald.

Deze interim manager legal affairs, zoals de rechtbank hem omschrijft, had dit bedrag bij herhaling gevorderd van Spyker. Het gaat om drie facturen uit 2013 van samen 22.838 euro. Straat verzocht Spyker meermaals om betaling, onder andere middels een sommatie per aangetekende brief, maar Spyker kwam niet over de brug.

Verwijt van nalatigheid

De sportwagenfabrikant uit Zeewolde beriep zich aanvankelijk meerdere keren op betalingsonmacht wegens geldgebrek. Later kwam daar bij dat Spyker aan Straat verwijten ging maken over nalatig handelen ten aanzien van een overeenkomst met de Letse bank LKB. Spyker dreigde daarbij zelfs de schade van een claim van deze bank op hem te verhalen.

Spyker heeft Straat begin dit jaar aangeboden aan om de zaak op een akkoordje te gooien voor 10.000 euro, ongeveer de helft van het geëiste bedrag, maar dat weigerde hij.

De rechter oordeelt in zijn vonnis dat de vorderingen van de interim manager terecht zijn. Verder oordeelt de rechter dat Spyker niet aannemelijk heeft kunnen maken dat de man een concrete opdracht had ten aanzien van het LKB-dossier. De kwestie-LKB behelst een geschil over een leaseconstructie ter waarde van 2,3 miljoen, zoals wij in ons vorige blog hebben toegelicht.

Nijpend

De rechtszaak geeft aan hoe nijpend de financiële situatie bij Spyker lijkt te zijn. Het bedrijf heeft door de jaren heen een historie opgebouwd van problematisch betaalgedrag. Dat was al het geval toen er geldgebrek ontstond door Spykers mislukte Formule 1 avontuur in 2007. Ook bij het door Spyker overgenomen Saab gebeurde dat in 2011, en dat luidde uiteindelijk de ondergang van het Zweedse automerk in.

Spyker niet in Genève

Eerder werd bekend dat Spyker niet aanwezig zal zijn op de Autosalon van Genève die begin maart plaatsvindt. Ook dat is een slecht teken, omdat Spyker de afgelopen jaren altijd in Genève stond, ook als het moeilijk was. Genève is immers het jaarlijkse brandpunt van de mondiale autoindustie. Daar zijn alle ogen op je gericht en dat was voor Spyker-baas Victor Muller altijd de reden om niet te ontbreken op 's wereld belangrijkste autoshow. Spyker liet andere grote beurzen als de IAA in Frankfurt vallen, maar Genève bleef. Tot nu dan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten