woensdag 3 december 2014

Hoe surseance voor Spyker onvermijdelijk werd

In de donkerste dagen van het jaar is het voorlopig donkerste scenario voor Spyker bewaarheid geworden. De sportwagenfabrikant uit Zeewolde heeft uitstel van betaling aangevraagd en gekregen voor de holding Spyker NV en werkmaatschappij Spyker Automobielen BV. Maandagavond was voor Victor Muller het moment van de waarheid. Toen bleek dat er geen uitweg meer was.

De dreiging van surseance werd de afgelopen weken steeds groter, omdat steeds meer schuldeisers gingen morren. Ondanks beloftes die keer op keer niet werden nagekomen, waren zij heel lang coulant geweest. Nu was hun geduld op. Meerdere schuldeisers gingen ertoe over om faillissement aan te vragen, de enige manier om nog iets terug te zien van de totaal EUR 14 miljoen aan openstaande schulden.

Fiscus grootste eiser
Uit documenten die Spyker-Saab blog heeft ingezien, blijkt dat de Belastingdienst, Formule 1-race team Force India (via de holding Orange India Holdings waarmee het in 2007 het Formule 1-team van Spyker kocht), Bevi vastgoed (eigenaar van Spykers voormalige tweede bedrijfspand in Zeewolde) en drie personeelsleden Spyker voor het blok hebben gezet. Zij eisten betaling van bij elkaar opgeteld ruim EUR 172.000 aan openstaande schulden: uiterlijk te voldoen op dinsdag 2 december. De Belastingdienst was met dik EUR 100.000 de grootste eiser van die groep.

Maandagavond 1 december om 19.00 uur belegde Spyker-oprichter en -topman Victor Muller een telefonische vergadering met zijn financieel directeur Arjen Dikken en zijn commissarissen Martin Button en Nico Pronk. Hoe hier uit te komen? Muller was bezig om een Amerikaanse investeerder te strikken. Die zou met een financiering van een paar miljoen komen. Maar dat lukte voor de gestelde datum niet.

Dus was er geen andere uitweg dan zelf surseance aan te vragen om zodoende de schuldeisers die aanstuurden op faillissement, de pas af te snijden. Dinsdagochtend 2 december zetten Muller en Dikken hun handtekeningen onder de aanvraag tot uitstel van betaling. Anderhalve week geleden berichtte Spyker-Saab blog als dat Spyker voorbereidingen trof voor een surseance. Vorige week lukte het nog wel om de salarissen over september te betalen.

Muller ziet nog mogelijkheden
Zelfs in de surseance-aanvraag geeft Muller blijk van zijn kenmerkende ongebreidelde optimisme. Er is momenteel wel geldtekort, maar volgens hem heeft Spyker "gegronde vooruitzichten dat zij na verloop van tijd haar schuldeisers zal kunnen bevredigen". Muller rekent er kennelijk op dat het nog goed zal komen. De topman schermt met een fusie van Spyker met een Amerikaanse fabrikant van elektrische vliegtuigjes. Hij zou ook bezig met financiers voor een lening. Het is bij Muller vaak de vraag hoe concreet dergelijke toezeggingen zijn. In het verleden presenteerde hij regelmatig overeenkomsten en financieringen maar die bleken achteraf toch minder hard.

Aan bewindvoerder Henk Pasman nu de taak om de toekomstmogelijkheden te verkennen. Pasman is al een maand bezig met de dochtermaatschappij Spyker Events & Branding, waarvoor Spyker eind oktober uitstel van betaling vroeg en kreeg, omdat het geduld van enkele schuldeisers op was en zij faillissement dreigden aan te vragen.

Schuld circa EUR 14 miljoen
De schulden van Spyker NV en de werkmaatschappijen in surseance bedragen samen ongeveer EUR 14 miljoen, zo blijkt uit de balansen per 30 november 2014. Orange India Holdings is de grootste schuldeiser met ruim EUR 600.000. Leasemaatschappij Sternlease is ook een grote met een vordering van ruim EUR 170.000. En AHC, het bedrijf van Mullers - oude - vriend Ronald van de Laar, krijgt nog bijna drieënhalve ton van Spyker.

Het personeel is niet alleen de klos omdat het lang moet wachten op hun salaris, maar ook hun pensioenen zijn in de knel gekomen. Pensioenfonds Metaal en Techniek (PMT) heeft nog EUR 165.000 tegoed van Spyker.

Saillant is ook een van de vorderingen op Spyker Events & Branding. De Autosalon van Genève krijgt nog EUR 20.000 voor de aanwezigheid van Spyker in 2013. Toen onthulde Muller op de salon de nieuwe Spyker B6 Venator. Dit jaar had Spyker geen stand in Genève. Misschien eerst de rekening van 2013 betalen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten