dinsdag 21 juli 2015

Spyker leeft nog, maar verkeert vooralsnog in comateuze toestand

Nu de rechter het bezwaar van LKD Lizings heeft verworpen, is de weg vrij voor Spyker om uit surseance te komen. Het klinkt bijna ongelooflijk, maar Spyker is door het akkoord met zijn crediteuren weer schuldenvrij.

Victor Muller flinkt het dus weer. Opnieuw maakt hij met Spyker een herstart met een schone lei. Ook na het faillissement van Saab in december 2011 sprong Spyker eruit zonder nadelige gevolgen van het Zweedse fiasco. Spyker maakte toen zelfs een boekhoudkundige winst.

Nog even resumeren: het crediteurenakkoord waartegen de Letse leasemaatschappij LKD Lizings protesteerde, behelst volledige afbetaling van schulden tot 12.000 euro, plus 10 procent van het meerdere als de openstaande schuld groter is.

Uitzondering is de deal met Spykers grootste schuldeiser, dat is de curator van de voormalige Britse dochter Saab Great Britain. Die claimt 24,9 miljoen euro, maar neemt genoegen met 61.000 euro plus 48.000 euro door aandelen in Spyker te verkopen. Dit grijpt terug op een eerdere overeenkomst tussen Spyker en Saab GB die nog niet geheel was nagekomen. Volgens bewindvoerder Pasman was dit aparte voorstel van Saab GB de cruciale factor om tot het crediteurenakkoord te kunnen komen.

Alle schuldeisers tezamen hebben 44 miljoen euro tegoed van Spyker, maar naar het grootste deel van dat geld kunnen ze dus fluiten.

Schone lei
De schone lei betekent echter niet dat Spyker zomaar weer kan beginnen. Veel mensen denken dat het een kwestie is van de poort opengooien, het licht aandoen en de boel draait weer. Maar zo is het allerminst. De juridische hobbels zijn uit de weg geruimd, maar de financiële en praktische problemen zijn nog levensgroot.

Om te beginnen is er geen personeel meer in dienst. Bij de aanvankelijke faillissementsuitspraak zijn in januari van dit jaar alle arbeidsovereenkomsten ontbonden. Dus er is niemand meer om Spykers in elkaar te schroeven, laat staan nieuwe modellen verder te ontwikkelen. Er vinden bij Spyker hooguit zogenaamde after sales activiteiten plaats. Er rijden her en der in de wereld Spykers rond die op zijn tijd een onderhoudsbeurt nodig hebben.

Er is geen geld
Bovendien is er geen geld. Bewindvoerder Pasman kreeg 4,3 miljoen euro om het crediteurenakkoord mogelijk te maken, maar de investeerder die dat bedrag verschafte ('een bonafide en serieuze partij'), is volgens Pasman niet van zins nog meer geld in Spyker te steken.

Er is dus verder geen extra geld om de toekomst van Spyker veilig te stellen. Daarvoor zou 30 tot 50 miljoen euro nodig zijn, hebben Spyker's financieel directeur Arjen Dikken en bewindvoerder Pasman eerder berekend, en die is er niet. Pasman zegt tegen Spyker-Saab blog dat hij ook geen aanwijzingen heeft dat zulke sommen in aantocht zijn. 'Victor Muller is ongetwijfeld bezig om financiers te vinden, maar daar heb ik geen zicht op. Hij heeft de hoop dat er financiers zullen komen als hij uit surseance is en schuldenvrij. Maar of dat reëel is kan ik niet beoordelen.'

Slapend bestaan
De mysterieuze vliegtuigjesbouwer Volta Volare was voor de bewindvoerder in elk geval geen optie. 'Er was een Amerikaanse partij bereid om er geld in te stoppen, maar dan kreeg ik te maken met Amerikaans recht en werd het heel ingewikkeld. Daar heb ik mijn vingers niet aan willen branden.'

Spyker is volgens de bewindvoerder slechts in staat tot een slapend bestaan. En zo runt Pasman de tent nu ook: lopende verplichtingen voldoen, zodat de boel net blijft drijven. 'Daar heb ik middelen voor ter beschikking. De huur voor de maand juli is betaald.'
Zolang Victor Muller geen genereuze geldschieter heeft gevonden of een partij die Spyker wil overnemen, rest hem niets anders dan het beleid van Pasman voort te zetten.

Spyker leeft nog, maar verkeert vooralsnog in comateuze toestand.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten